Een matige start...

28 mei 2011 - Breskens, Nederland

25-05-2011
Etappe 1: Lisse - Breskens (173,5 km)

Na een korte nacht slaap is het zo ver. Half 8 uit bed, stevig wielerontbijt (noodles) en de fiets bepakken. Ouders en hond gedag zeggen en op weg voor ongeveer 2 maanden. Misschien een goed moment om in grote lijnen (kleiner heb ik ze niet bedacht) mijn reis te bespreken. Het plan is om in 1 dag naar Breskens (Zeeuws-Vlaanderen) te rijden, waar mijn opa en oma wonen. Een goede eerste test voor de racefiets, die met deels geïmproviseerde dragers mijn crap-load aan spullen veilig naar de Franse Alpen moet loodsen. Dat komt neer op 16 kg aan tent, slaapmat, slaapzak, fietskleding, gewone kleding en handige spullen zoals een brandertje en pannetjes. Als alles goed gaat wil ik na 1 rustdag in Breskens in 1 of 2 dagen doorrijden naar Blanchefosse (Noord-Frankrijk, vlak over de Belgische grens, boven Reims). Daar kan ik in een vakantiehuis van kennissen overnachten. Van daaruit is het 350 km naar Bussang in de Vogezen. Het plan is om deze afstand in 3 of 4 etappes te overbruggen, zodat ik er voor 2 juni kan zijn. Dan is het Hemelvaart en ontmoet ik 2 fietsende vrienden uit Nederland, waarmee ik een lang weekend de bergtoppen in de Vogezen ga bedwingen. Vanaf 6 juni kan ik op mijn gemak naar de Alpen fietsen, alwaar ik 2 juli mee zal doen aan La Marmotte. Tot zover de plannen.

Om 9 uur zit ik op de fiets en begin over welbekend terrein naar de kust te trappen. De vooraf geschatte 25 km/h met bepakking haal ik zonder al teveel moeite, totdat ik in de duinen aankom. Toch vrij zwaar die heuveltjes met 16 kg bepakking! Het geschud van de dragers bij onregelmatigheden in het wegdek is ook erg spannend, waardoor ik voor Scheveningen het bordje van de te volgen LF1a Kustroute mis en een kleine, vooral drukke omweg door Den Haag neem. Ik kom op een ongunstig tijdstip aan in Hoek van Holland en wacht 3 kwartier op de Fast Ferry naar de Maasvlakte. Eenmaal in Zeeland steekt de zuidenwind op die vrij hard aankomt op de 2 lange dammen, die de Zeeuwse eilanden met elkaar verbinden. Ik ben blij en uitgeput als ik om 17:50 uur in Vlissingen aankom, net op tijd voor de vertrekkende boot naar de overkant. Met 173,5 km op de teller kom ik aan in Breskens, alwaar een lekkere, warme Hollandse maaltijd mij staat op te wachten. En een douche niet te vergeten. Het is erg warm geweest. Succesvolle eerste dag! Toch nog 23,5 km/h gemiddeld met tegenwind.

26-05-2011

Dag 2: Herstel, kiespijn en pech

De benen voelen alweer goed als ik opsta, ook al is deze dag ingepland om ze de rust te gunnen die ze nodig hebben om de volgende dag 215 km te zwoegen naar Blanchefosse. Stretch, gaap, auw. De mond voelt minder goed. En dan vooral de linker kant waar een verstandskies doorkomt. Balen, maar als het morgen minnder is, zal ik mijn reis voortzetten...

22:45 uur: Trek m'n shirt uit om te gaan slaen. De wekker staat immers op 5:10 uur om vroeg te kunnen vertrekken voor de lange rit, die op het programma staat. Er zit een zwart puntje op m'n zij die ik er niet af kan vegen. Nog een tekenvaller.. Eh, tegenvaller. Het blijkt een teek te zijn namelijk. Ik trek hem er vrij gemakkelijk uit, maar vraag me af of ik nu toch die 20% (of wat was het precies?) kans op de Ziekte van Lime. Hij had zich immers al vastgebeten. Ik besluit enigszins bezorgd te gaan slapen en morgen af te wachten.

27-05-2011

Dag 3: Uitstel

5:30 uur wakker. Geen ring (kenmerk van Lime) rond de tekenbeet gelukkig. Wel last van mijn mond, meer zelfs dan gisteren en een opgezette klier erbij. Ik besluit deze dag nog safe bij opa en oma te blijven. Goed besluit; er valt een fikse bui als ik terug mijn bed in duik en ik krijg mijn ontbijt niet pijnloos naar binnen. Ik bel naar huis voor wat meer info over tekenbeten en het blijkt dat ik er waarschijnlijk op tijd (binnen 24 uur na de beet) bij ben geweest om eventuele Lime te voorkomen. 's Avonds besluit ik om ook morgen thuis te blijven, om meerdere redenen: 1. Mondpijn moet niet toenemen 2. Weersvoorspelling is helemaal kut (regen en wind tegen) 3. Geen zin om weer om 5 uur op te staan.

28-05-2011

Dag 4: Voorbereiding

Nog steeds pijn in m'n mond, en de wind waarschijnlijk tegen. Maar morgen ga ik toch vertrekken. Vandaag inpakken dus.

Groeten van Tjerk !

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maaike:
    28 mei 2011
    Hey!! Jij had helemaal niet gezegd dat je al wegging joh! Haha! Nouja ik ga je verhaaltjes wel lezen! Is leuk! Balen alleen van die kiespijn enzo joh..
    Veel succes verder!
    X Maaike
  2. Richard:
    Gozer!!

Wist helemaal niet van deze plannen, super bruut man !!! :-))

Deze is mooi: 'Toch vrij zwaar die heuveltjes met 16 kg bepakking!' En dan te bedenken dat jij met die 16 kilo erbij nog steeds een dikke 20 kilo lichter dan mij bent dan ik, dan kun je wel een beetje bedenken hoe die cols voor mij afgelopen zomer voelden... ;-))

Succes !!!!!

Ciao,

Rich
  3. Wendy:
    28 mei 2011
    Nou, dat zit niet mee dan, Maar morgen ga je echt weg. 5.00 je bed uit is ook niet gezond. Kan het niet 2 uurtjes later?? Ik ga je in ieder geval volgen en aan je de denken!(vooral als ik in de auto stap)
    xx wendy
  4. adri en joke:
    02 juni
    Tjerk kan kennelijk even niet bijwerken. Gister is hij in Charmes aangekomen. Plusminus 70 km van het voorlopige doel: Bussang, om te trainen met vrienden op letterlijk hoger niveau. Heb je eigenlijk nog wel training nodig, stoere Tjerk.
    kus,kus,kus
  5. Tjerk:
    2 juni 2011
    Bedankt voor de leuke reacties, mensen ! Binnenkort een update. Zit in Bussang!
  6. Lilian:
    2 juni 2011
    Tjee Tjerk, leuk om je te volgen! Pas goed op jezelf;) xx