De appetijtelijke Alpen

25 juni 2011 - Le Bourg-d'Oisans, Frankrijk

Hallo allemaal vanuit Bourg d'Oisans! Wat een leuke reacties weer op mijn vorige bericht. Bedankt daarvoor en voor de vele felicitaties, top!

Dag 23: donderdag 16-06-'11

Een heen-en-weertje Grenoble

Een strakblauwe lucht als ik opsta en al om 10 uur is het niet te harden, zelfs in de schaduw. Ik besluit naar Grenoble te fietsen en een internetcafe te zoeken om de lap tekst van de afgelopen anderhalve week op mijn blog te zetten. De heenweg is zweten geblazen, maar eenmaal in Grenoble pakken de wolken zich in no-time opeen. Zou de onweersvoorspelling dan toch uitkomen... Grenoble is vooral een erg grote, drukke stad zoals zovelen. Ik informeer bij het Office du Tourisme naar een internetcafe en die blijkt gelukkig dichtbij te zijn. Het kost me anderhalf uur om mijn blog bij te werken, mede door een toetsenbord waarbij de A, Z, W, Q en M op andere plaatsen zitten dan normaal. Als ik rond 16:30 naar buiten stap is de hemel losgebarsten. Ik kom behoorlijk nat weer aan in Varces. De eerste echte bui van deze vakantie op mijn dak. Dat het meteen maar de laatste mag zijn. Op de camping gaat het nog drie keer zo hard door met regenen en komt de onweer er ook bij. Na voor het eerst sinds eind mei met het thuisfront gebeld te hebben (we sms'en vooral) verander ik mijn plan om nog even naar de snackbar in Varces te fietsen in het plan broodjes jam te smeren tot ik vol zit. Het stopt namelijk maar niet met regenen.

Dag 24: vrijdag 17-06-'11

Vrijdag, wasdag

Ik gebruik vandaag om mijn nat geregende kleren en schoenen te wassen en drogen. Een bezoek aan het naastgelegen dorp Vif is niet erg bijzonder, dus daar ben ik gauw van terug. 's Avonds geniet ik van het hamburgermenu in de snackbar waar ik gisteren al naar toe wilde gaan.

Dag 25: zaterdag 18-06-'11

Regen, regen, regen...

Het regent de hele ochtend en pas om een uur of 2 kan ik eindelijk mijn tent uit zonder nat te regenen. Ik heb ondertussen een schaakbord met papieren stukken gemaakt door middel van wat knip- en tekenwerk in mijn schrift, puzzels gemaakt en patience gedaan. Toch ben ik blij dat ik naar buiten kan. Bij de Lidl haal ik ingredienten voor een erg lekkere en vullende salade bestaande uit sla, tomaat, Goudse jonge kaas en een "saucisse ail fumée", die er vies uit ziet maar toch wel lekker is. Twee sandwiches en twee van die lekkere Yofrutta budgettoetjes completeren mijn maaltijd. Morgen wordt het zonnig en kan ik eindelijk door naar Bourg d'Oisans.

Dag 26: zondag 19-06-'11

Etappe 12: Varces - Rochetaillée (60 km)

Het is inderdaad zonnig en omdat er een korte etappe op het programma staat (47,5 km naar Bourg d'Oisans) neem ik de tijd en laat mijn tent drogen. Om 11:30 uur zeg ik mijn tot nu toe minst prettige verblijf vaarwel en zet koers richting de startplaats van "La Marmotte". Na ruim 30 km over drukke en slechte wegen gebeurt het dan toch... De eerste lekke band van mijn fietsreis. Best vervelend met zo'n bepakte fiets: aftuigen, fiets op de kop, wiel eruit, band vervangen, fiets rechtop en weer optuigen kost me een half uur. Als ik in Bourg d'Oisans aankom zie ik alleen maar 3- en 4-sterrencampings aangegeven staan. De camping direct aan de voet van de Alpe d'Huez, waar we vorig jaar een chalet gehuurd hadden en waar Marco en Gert als het goed is over ruim een week ook gaan staan blijkt een 4-sterrencamping en vraagt normaliter €26,40 per nacht voor een kampeerplaats. Ik mag er een voor €15,- maar besluit toch een goedkopere camping te zoeken. Daarvoor moet ik terugfietsen naar Rochetailée, wat mijn dagtotaal op 60 km brengt a 20,6 km/h gemiddeld. Op camping "La Libellule" (wederom vrij uitgestorven, maar met goede voorzieningen, inclusief een openbare, overdekte zitplek) kan ik terecht voor €10,- per nacht. In de Intermarché in Varces heb ik gisteren eindelijk een met kokend water te prepareren pastamaaltijd gevonden: Maggi Bolino. Hiervoor gebruik ik voor het eerst mijn gasbrander, die perfect werkt en het water binnen no-time tot koken brengt. Smaakt goed! Ik hoop dat ze ze hier ook verkopen.

Dag 27: maandag 20-06-'11

Col de la Croix de Fer (66 km)

Vandaag ben ik jarig! En mijn eerste gedachte is: "Shit, het is weer koud 's nachts." Want daar heb ik al een tijd geen last meer van gehad. Maar deze nacht dus wel en vanaf een uur of 4 slaap ik niet echt lekker meer.

's Ochtends doe ik boodschappen in Bourg d'Oisans. Gelukkig vind ik ook hier de Maggi Bolino's (zelfs meerdere soorten!), maar met het oog op gevarieerd eten neem ik voor vanavond Cassoulet mee. Voor mijn verjaardag trakteer ik mijzelf op een boekje Japanse puzzels (Logimage heet het hier).

's Middags beklim ik de Col du Glandon, met daaropvolgend de Col de la Croix de Fer, die me op 2067 meter hoogte brengt. Een erg zware, onregelmatige klim met ongeveer 25 km aan klimwerk en een hoogteverschil van 1550 meter. De brandende zon maakt het er niet makkelijker op. Maar als ik na 66 km a 20,2 km/h gemiddeld terug op de camping ben, kan ik terugkijken op een erg mooie tocht. La Marmotte begint overigens ook met deze beklimming, maar dan moet ik ook nog eens de Galibier en Alpe d'Huez op. Fijne gedachte!

Dag 28: dinsdag 21-06-'11

Col du Sabot (50 km)

Volgens de weersvoorspelling wordt het vandaag nog vrij zonnig, maar wordt het de komende dagen minder met kans op regen. De lucht is nog strakblauw als ik opsta, dus besluit ik het ervan te nemen nu het nog kan. Om 9:30 uur stap ik op de fiets voor een 50 km lange rit naar Col du Sabot en terug. Met ongeveer 15 km is de beklimming een stuk korter dan die van gisteren, maar dat betekent niet dat ik minder omhoog moet. Integendeel, de top ligt zelfs iets hoger, op 2100 meter. Een zeer mooie route, waarvan de laatste 9 km naar de Col du Sabot over een heel rustig weggetje tussen de weilanden leidt. Op de top ben ik kapot, maar het uitzicht met in de verte de Mont Blanc die boven de wolken uittorent maakt wederom veel goed. De steile afdaling over datzelfde weggetje met vrij veel kiezels is uitkijken geblazen, maar na 50 km a 17,8 km/h gemiddeld bereik ik heelhuids de camping.

Dag 29: woensdag 22-06-'11

Rustdag 1 in Rochetaillée

Sinds gisterenavond sta ik helemaal alleen op de camping. En omdat het vandaag niet echt lekker weer is en mijn benen wel wat rust kunnen gebruikenis het een erg saaie dag.

Dag 30: donderdag 23-06-'11

Chillingz in Vaujany

Het regent 's ochtends. De hele ochtend... Ik maak me op voor nog een dag vol puzzels, patience en een nog te bedenken tijdsverdrijf. Dan hoor ik plotseling een nieuwe campinggast die in zijn rondleiding over de camping wel heel Hollands-Franse antwoorden geeft. Hij blijkt Douwe te heten en al snel komen ook Klaas en Thijs om de hoek kijken. Drie Nederlanders van in de 30, die de afgelopen dagen een huttentocht door het Massif des Ecrins (een berggebied / Parc National met toppen van tegen de 4000 meter) hebben gedaan. Het is erg gezellig en na besloten te hebben dat we toch maar niet gaan mountainbiken vandaag, vragen ze me mee te gaan zwemmen in Vaujany. Ik houd niet van zwemmen, maar wel van eindelijk wat gezelschap, dus ga ik mee. Om 17:15 uur liggen we in geleende ballenknijpers in het zwembad. (Shorts zijn verboden sinds een paar druktemakers in de opkomsttijd van de shorts het zwembad onveilig gemaakt hebben weet een Nederlandse bar-/restauranthouder ons te vertellen.) Al gauw verplaatsen we ons naar de ruimte met bubbelbad, stoomhok en sauna. Dat bevalt me verbazend goed en blijkt erg rustgevend. Terug op de camping is onze zelfgemaakte pasta ook heerlijk en een goede voorbereiding op morgen. De jongens willen racefietsen huren en de Alpe d'Huez op fietsen. Ik ga ook mee en heb ze getipt om via de Col de Sarenne af te dalen, aangezien dat een erg mooie route is. Dat zien ze wel zitten.

Dag 31: vrijdag 24-06-'11

La Montée de l'Alpe d'Huez

Zo luidt de titel van de route die wij vandaag in tegengestelde richting gaan afleggen. Nadat de fietsen gehuurd zijn en de benen wat opgewarmd, gaan we aan de 21 haarspeldbochten tellende Alpe d'Huez beginnen. Ik begin enigszins sparend, maar weet dat het na de eerste 3 km wat minder steil wordt. Mijn benen voelen super en ik dans op 90% van mijn kunnen van de ene naar de andere genummerde bocht. De steile stukken doe ik vooral staand op de pedalen, wat een machtig gevoel geeft. Gedurende de hele klim haal ik alleen maar mensen in, waarvan ongeveer 15 tot 20 zwartgroene Hemifleurs truitjes. Opmerkelijk zijn twee gezettere, met tassen bepakte kerels die hem ook gewoon oprijden... Respect! Na 58 minuten en 4 seconden bereik ik de finish al, een nieuw persoonlijk record! Een minuut of 20 later komen Klaas, Thijs en Douwe ongetraind ook boven. Klasse prestatie! Het relatief kleine stukje stijgen naar Col de Sarenne is nog even zweten, maar daarna volgt een erg mooie afdaling naar Mizoen en terug naar Bourg d'Oisans.

Op de camping bestaat ons "laatste avondmaal" (de jongens rijden helaas morgen al terug naar Nederland) uit een heerlijke maaltijdsalade met alles erop en eraan. 's Avonds pokeren we nog even alvorens uitgeput naar bed te gaan.

1. Din:
    25 juni 2011
    Mooi verhaal weer!!
  2. Wendy:
    25 juni 2011
    Mooi verhaal! En lekker dat je weer eens lekker Nederlands hebt kunnen praten. Hou vol. En wanneer was je ook al weer van plan om weer maar huis te komen? Geniet er nog lekker van!
  3. Iris:
    26 juni 2011
    hey Tjerk, klinkt weer heel goed allemaal! heel veel plezier morgen als marco en gert jan je komen opzoeken!
  4. klaas, douwe en thijs:
    26 juni 2011
    Tjerk,
    Wat een mooie blog en leuk om terug te lezen. Wij zitten ondertussen weer in NL. Mooie herinneringen aan alpe d'huez en col de sarenne. Veel succes komende week met la marmotte, respect.
  5. Tjerk:
    29 juni 2011
    Gert en Marco zijn er inmiddels, erg gezellig! Vandaag de route van La Marmotte gereden met de auto.. Pff wat een lange tocht zeg... Best angstaanjagend om alvast te zien wat je allemaal moet fietsen, haha. Uitrijden is mijn hoofddoel.

@Wendy: Heyhey, tnx! Eind juli denk ik, ik hoop niet al te lang over de terugweg te doen.

@klaas, douwe en thijs: Leuk dat jullie mijn blog gevonden hebben! Top dat jullie er waren en tnx, ik ga succes nodig hebben ;-)

Groeten, Tjerk
  6. Iris:
    29 juni 2011
    Successss!!!!!!!!!!!
  7. Tjerk:
    30 juni 2011
    Tnx Iris !

Ik ben tijdens de Marmotte live te volgen op http://www.sportcommunication.info/ilovemarmotte/

Startnummer 3994 invullen!

Ik weet niet wat het voorstelt, waar en hoe vaak de tijdsmetingen zijn, maar dan moeten jullie maar kijken ;-) Ik vertrek om 7:30 uur, helaas niet op dezelfde tijd als Gert (start nr 423) en Marco (start nr 422), die om 7:00 uur vertrekken.
  8. Wendy:
    30 juni 2011
    Zet em op!! ik ga aan je denken de hele dag! Knuffel uit Lisse.
  9. adri en joke:
    1 juli 2011
    Hit the road kid! Dat halve uurtje heb je zo op ze ingelopen bij de eerste klim. Verdeel je krachten, blijf regelmatig iets eten. Ik zit om 7 uur achter de site en als je aanmoedigingen hoort, ben ik dat.
  10. anneke:
    2 juli 2011
    hoi tjerk wat leuk dat de jongens er zijn .Wat een leuk verslag weer en wat moet je soms diep gaan petje af. Heel veel sucses met je beklimmingen veel plezier met de jongens gr cock en anneke
  11. Pegah:
    7 juli 2011
    LEUKE BLOG, Tjerk!
    Hopelijk spreek ik je snel weer. ;)

Xx