De ferme fietsweek

4 juni 2011 - Bussang, Frankrijk

Dag 5: zondag 29-05-'11

Etappe 2: Breskens - Mons (Bergen) (155 km)

Na wederom een stevig ontbijt op weg naar Blanchefosse, wat ongeveer 215 km moet zijn. Ik vertrek om 7 uur en besluit aan te kijken hoe ver ik zal komen. De zuidwesten wind kracht 4 is erg vervelend, waardoor ik niet boven de 23 km/h uit kom. Blanchefosse zal ik dus niet in één keer halen. In Gent zoek ik naar borden, waardoor de aandacht op de weg even verslapt. Mijn voorwiel komt in de tramrails en met ruim 20 km/h knal ik half tegen een paaltje, val van mijn fiets en kom hard tot stilstand tegen het volgende paaltje. Flink veel pijn aan mijn rechter heup - bovenbeen gewricht en een blauwe plek op mijn onderrug. Mijn fiets blijkt het overleefd te hebben en na mijn dragers weer recht te hebben gezet aarzel ik. Omkeren of doorgaan. Na al die kleine tegenslagen en nu die val heb ik het eigenlijk al een beetje gehad en slaat de twijfel toe. Ik besluit toch rustig aan door te fietsen en rond 16 uur kom ik in Mons aan, waar ik de borden "Auberge de Jeunesse" volg en incheck in de jeugdherberg. Via enkele omwegen 155 km op de teller à 20,8 km/h gemiddeld.

Het is groot feest in Mons, nadat ik de lokale voetbalclub zie winnen op een groot scherm op la Grande Place (het Grote Plein), waar zich erg veel mensen hebben verzameld. Ik deel niet mee in de feestvreugde en waggel als een manke pinguïn terug naar de jeugdherberg. Door de val en vermoeidheid besluit ik in bed te gaan liggen en als ik bijna in slaap val komen nog 3 reizigers mij vergezellen. Aardige gasten, maar ze gaan helaas de andere kant uit morgen.

Dag 6: maandag 30-05-'11

Etappe 3: Mons (Bergen) - Blanchefosse (106 km)

De heup voelt al iets beter dan gisteren. Om 9 uur verlaat ik Mons zo snel mogelijk (die kasseien op klimmende / dalende wegen zijn niet bevorderlijk voor een bepakte fiets) en kom uit op de N2 richting Maubeuge. De fietspaden naast drukke verbindingswegen zijn echter erg slecht in België, zo ook deze weer. Kiezels, glas en gaten in de weg kenmerken ze, merkte ik gisteren ook al. Het is dan ook niet erg prettig fietsen. Ik steek over naar een minder drukke en betere weg, de N40. Vanaf hier loopt de weg nauwelijks nog vlak en als ik bij Jeumont Frankrijk in rijd gaat de weg steeds frequenter op en af. Het is erg zwaar fietsen, zeker als de wind weer eens tegen aanwakkert en in 25-30 °C met de volle zon op je helm. Om 15:30 uur kom ik, na een laatste slingerweggetje waar supersteile stukken inzitten, aan bij het vakantiehuis van René en Annelies. 106 km à 20 km/h gemiddeld, geeft de teller aan. Wel erg mooie Franse landschappen gezien onderweg. René en Annelies arriveren zelf rond 23 uur en we maken het nog even gezellig.

Dag 7: dinsdag 31-05-'11

Etappe 4: Blanchefosse - Romagne-sous-Montfaucon (100 km)

Ik voel me vrij goed en na een Brinta ontbijt dit keer zeg ik René en Annelies gedag en stap om 11 uur op de fiets. De wind heb ik schuin achter in de rug terwijl ik in zuidoostelijke richting naar de Maas fiets. Om in de Vogezen te komen is het het handigst om rivieren te volgen, aangezien de weg dan niet zo op en neer gaat. Vandaag is dit nog wel het geval, maar met de wind in mijn rug kan ik wel van het mooie heuvellandschap genieten. Na 100 km à 23 km/h gemiddeld kom ik aan op een boerderijcamping in Romagne-sous-Montfaucon. Ik word hartelijk ontvangen, geholpen met het plannen van het vervolg van mijn route en voor slechts €13,- kan ik mee eten met de bewoners van de boerderij. Heerlijke courgettesoep, gevolgd door het hoofdgerecht, bestaande uit kippenpootjes, gebakken aardappels, salade en doperwten, en ijs met aardbeien toe. Genieten dus na zo'n fietstocht. Mijn tent staat ook stabiel voor de eerste keer opzetten en de boodschappen voor de monstertocht van morgen zijn binnen. Slapen!

Dag 8: woensdag 01-06-'11

Etappe 5: Romagne-sous-Montfaucon - Charmes (200 km)

Vroeg wakker, mar het duurt even voordat ik op de fiets zit. Voor het eerst de tent terug inpakken maar de binnenkant van de buitentent is nat van de dauw. Droogmaken met een washand duurt vrij lang en om 8:30 uur vertrek ik met de intentie zo ver mogelijk te komen. De zijwind is niet heel fijn en op stukken richting het oosten werkt ie me erg hard tegen. Lang de Maas naar het zuiden gaat voorspoedig en zonder al te veel heuvels. Bij St-Mihiel steek ik richting het oosten door naar Toul, maar bij Boucq stuit ik op een "Route Barrée". Hierdoor moet ik wel 15 tot 20 km omrijden met een groot stuk vol tegen de wind in om weer op mijn route uit te komen. Vanaf Toul is er veel verkeer en het landschap een stuk minder mooi. Rond 16:30 uur begin ik te kijken naar eventuele slaapplaatsen, maar ik zie alleen af en toe een hotel. Om 18:30 uur met al 190 km op de teller besluit ik de eerste gelegenheid aan te grijpen en om 19 uur ben ik ingecheckt in een hotel in Charmes. 200 km à 21 km/h gemiddeld staat op de teller!

Dag 9: donderdag 02-06-'11

Etappe 6: Charmes - Bussang (96 km)

Vandaag ga ik mijn eerste doel halen! De Vogezen. Ik ben eigenlijk al in de Vogezen en moet alleen nog maar naar Bussang fietsen om te meeten met Marco en Gert-Jan. Om 9 uur stap ik op en een Nederlands echtpaar die ik bij het ontbijt heb ontmoet rijdt mee naar een mooi fietspad langs de rivier la Moselle. Hierover kom ik uit bij Epinal en even later in Remiremont vind ik opnieuw een fietspad die zelfs tot Bussang loopt. Na 96 km à 22 km/h kom ik aan op de camping bij Marco en Gert-Jan. Erg gezellig weer om ze te zien en blij dat ik er ben. Het mobile home waarin we verblijven is super luxe en splinternieuw, met alles erop en eraan (2 wc's en douches zelfs). In het restaurant bij de camping neem ik een bord vol vlees dat me morgen de Vogezencols moet op doen vliegen.

Dag 10: vrijdag 03-06-'11

Col du Grand Ballon

Samen met Marco en Gert-Jan op pad voor 106 zware Vogezenkilometers over 3 cols, waarvan de Col du Grand Ballon toch wel gezien kan worden als het hoofdgerecht. Met 1424 meter is deze berg de hoogste in de Vogezen. Een erg zware rit, maar veel mooie vergezichten onderweg. Het weer is ook super.

Dag 11: zaterdag 04-06-'11

Col du Platzerwasel

Vandaag een kortere rit over 2 cols, maar nog steeds niet eenvoudig. Erg warm weer en de zevende dag dat ik achter elkaar op de fiets zit. Bij elkaar zo'n 850 km! Nieuw record aantal fietskilometers in een week denk ik zo. De Col du Platzerwasel was een etterbak, om in Gert's woorden uit te drukken, maar wederom erg mooie plaatjes gezien onderweg.

1. Wendy:
    4 juni 2011
    Wat een mooi verhaal. Ik ben trots op je! Je hebt je eerste doel goed bereikt. Vergeet niet om af en toe wat uit te rusten en een beetje vakantie te houden. Geniet ervan. Ik denk aan je. Xxx wendy
  2. Tjerk:
    5 juni 2011
    Hey zus, thanx! Ik ga vandaag naar een camping in Baume-les-Dames rijden denk ik en dan een dag of wat goed uitrusten. Ben ik wel aan toe ja! XX Tjerk
  3. annemieke:
    5 juni 2011
    Hoi tjerk. Wat een super onderneming!! Petje af... echt tof. Leuk om je via de log te kunnen volgen hoe het je vergaat. Heel veel succes op je vervolg en neem idd een rustdag af en toe. Groetjes Annemieke
  4. adri en joke:
    5 juni 2011
    Pracht verslag en super knap om zo door te zetten.
    Je kuitspieren zullen inmiddels wel ballonnen zijn.
    Doe 't rustig aan vandaag en geniet een paar dagen zonder op je fiets te zitten.
    De foto's zijn mooi maar er zitten er een paar bij waarvan ik kriebels in mijn buik krijg en dan doel ik op die met die bochten en afdalingen.
    Heel veel plezier en tot hoors
  5. Iris:
    5 juni 2011
    Hey Tjerk, wat een uitdaging zeg! ben super onder de indruk van je plannen en wat een geweldig gevoel zal je krijgen zeg als je al je doelen hebt behaald! Hoop dat je geen last meer hebt van je heup en lekker met marco en gert-jan kan fietsen. wees voorzichtig, pas goed op jezelf en ik kijk uit naar je volgend bericht! Liefs, Iris
  6. anneke:
    6 juni 2011
    hoi globetrotter djiezus wat ben jij een kilometervreter ik krijg al een zere kont na 40kilometer heb jij er steeds een verse biefstruk in? Wat moet dat afzien zijn zo nu en dan daarom een diepe buiging voor jou. Wij blijven je volgen en je reisverslagen lezen Tjerk heel veel fiets plezier geniet en kijk uit voor tramrailsen. knuffel van mij en een hug van Cock
  7. Jasper:
    7 juni 2011
    He tjerk, tof idee die fietstocht! Ik denk dat we ongeveer tegelijk thuiskomen ( eind juli) en dan kan ik weer met je meeliften bij het kopje van bloemendaal ;) gr uit singapore!
  8. Jasper:
  9. Din:
    7 juni 2011
    RESPECT Tjerk!! hopelijk gaat het snel beter met je heup en ga je straks over de bergen vliegen! heel veel succes en plezier! GENIET!

liefs, Adinda
  10. Lilian:
    9 juni 2011
    Hey Tjerk! Denk eens aan de woorden van Wendy! Beetje vakantie vieren hoort er ook bij hé! Schrok toch wel weer van je heupenverhaal:( Doe je voorzichtig een beetje, hehe! Ik blijf je volgen! koeskoes Lilian
  11. Gert Rooijakkers:
    10 juni 2011
    Hoi Tjerk, hartstikke goed zo´n reisblog. Lekker hoor, genieten en afzien tegelijk. Letitia vind het ook leuk en je mag ons meteen tot je fanschare rekenen. Niks Contador op de Cote Ventoux deze zomer. Tjerk is The Man to Follow!!! Doe je nog wel wat aan je schaakrepertoire? Al die uren op de fiets, dan kan je wel de nodige analyses door je hoofd laten gaan. Zit zelf al zwaar in de voorbereiding voor het nieuwe seizoen, dan ga ik namelijk keihard toeslaan ;-)
    Succes!!!
  12. nico:
    Nicodenhoed
    10 juni 2011
    Fantastisch man ,wat je aan het doen bent.zal wel uitermate zwaar zijn,maar jaloers ben ik wel.
    Let s.v.p. wel op je body en neem genoeg rust.
    groeten van een wat oudere fan
  13. Frans van Leeuwen:
    10 juni 2011
    Super Tjerk! Ik ben helemaal jalours, want dit jaar ga ik helaas géén fietstocht maken zoals in vorige jaren. Met het lezen van jouw verslag lijkt het een beetje alsof ik zelf ook onderweg ben, dus ik blijf je volgen. Ik sluit me aan bij de wijze raad van de andere oudere jongeren: af en toe een dagje rust nemen! Want 150 km of meer per dag a >20 km/u: dat gaat op werken lijken.
    Hou alles heel en succes!
  14. Yvonne en Hans:
    15 juni 2011
    Hë gozer!!!!

Geweldig man. Wat een kanjer ben je toch.
    Wij zij op de Alpe d'Huez geweest 4 juni dus wij weten
    wat het betekent om die hoogtes te moeten fietsen. Hans heeft de Alpe gelopen ( 5 uur over gedaan.
    Wij blijven je volgen en wense je veel plezier en geluk toe tijdens je "vakantie"

Groetjes en kus
    Hans en Yvonne
  15. Tjerk:
    16 juni 2011
    Wauw, wat veel reacties! Thanx allemaal! Ik doe mijn best ;-)